Ve školní třídě stráví děti a teenageři pět dní ze sedmi, proto si na svou usilovnou “práci” zaslouží pořádné pracovní podmínky jako jejich zaměstnaní rodiče v kanceláři. Nedávno odstartoval český projekt zaměřený na kvalitu vnitřního prostředí v tuzemských školách. Česká rada pro šetrné budovy (CZGBC) provedla v různých školách měření a kromě jiných průšvihů se ukázalo, že školy často trpí špatným návrhem a výpočtem osvětlení. I tento nedostatek přispívá k únavě dětí, neschopnosti se adekvátně soustředit atd. Říká se tomu syndrom nezdravých budov.
>Tento článek je primárně určen laické veřejnosti pro zjednodušené vysvětlení problematiky.<
Pojďme českým školákům a studentům dopřát zdravé školy!
Neduh školních tříd zvaný nedostatek světla
Jak na to? Dostupné přirozené denní světlo je nutné doplnit umělým osvětlením. Existuje samozřejmě příslušná norma, která určuje umělé osvětlení vnitřních pracovních prostorů typu učebna, včetně osvětlení tabule – je to ČSN EN 12464-1. V jejím souladu se provádí výpočet osvětlení i případný návrh osvětlení pro nové školy.
Nejčastěji uvidíte na stropech školních tříd zářivky. Vzhledem k akčnímu průběhu přestávek, kdy hlavně v učebnách mladších dětí létá vzduchem kdeco, musejí být tato svítidla odolná a bezpečná. Musí žáčkům navíc dopřát dobré prostorové vidění. Správné rozmístění umožní, aby světlo dopadalo ze správné strany a zamezilo oslňování odrazem. Tato kritéria zajistíme rozmístěním světel těsně vedle levého okraje školních lavic, kdy je jejich osa rovnoběžná s uličkami mezi lavicemi.
Normy a předpisy pro výpočet osvětlení
aneb Co by se vám mohlo hodit:
- ČSN EN 12464-1 Osvětlení pracovních prostorů – Část 1: Vnitřní pracovní prostory
- ČSN 73 0580-1 Denní osvětlení budov, Část 1: Základní požadavky
- ČSN 73 0580-3 Denní osvětlení budov, Část 3: Denní osvětlení škol
- Vyhláška č. 410/2005 Sb. o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých
- ČSN 36 0020 Sdružené osvětlení
Co dělá třídu třídou? Tabule
Každá pořádná třída ji má, proto tomuto objektu věnujeme celou kapitolu. Tvoří dominantu místnosti a žáci ji potřebují sledovat s co nejmenší námahou. To dětem dopřejeme správným osvětlením. Často ve třídách i dnes najdeme černou nebo tmavě zelenou tabuli, přitom zrak dětí putuje průběžně z této tmavé plochy k sešitu nebo učebnici, které jsou naopak světlé. Pro oči je to namáhavé, proto si musíme pomoci vhodnými světly.
Zářivky na tomto místě nejsou ideální, nedosáhnou dostatečně intenzivního, rovnoměrného osvětlení. Vhodné jsou zato svítidla s asymetrickým reflektorem, který nasměruje světlo správně a je žádoucí ho používat i při dostatku denního světla. Ani pořádné osvětlení tmavé tabule ale nevyřeší změnu kontrastu “světlý pozitiv vs. tmavý negativ”, takže pokud to finance dovolují, vyhoďte křídy a pořiďte světle šedou nebo bílou tabuli na fixy.
Potřebujete navrhnout/vypočítat osvětlení školy?
Dodržet všechny požadavky a doporučení není snadné, ale vy se s tím trápit nemusíte. Podívejte se, kterým českým školám jsme již pomohli vytvořit zdravé světelné podmínky.
21.09.2017