Umělé osvětlení pro vaši reklamu? Ale ne za každou cenu

ikona posuvnik people-2597517_1920_1170x330_acf_cropped

Chcete-li vyvěsit osvětlenou reklamu, čeká vás několik legrácek, které laikovi ani nepřijdou na mysl. Přesto i osvětlení třeba takového billboardu musí splňovat určité parametry, abyste se vyhnuli stížnostem třeba ze strany obyvatel žijících v jeho blízkosti. Musíte tedy řešit umělé osvětlení reklamní plochy.

>Tento článek je primárně určen laické veřejnosti pro zjednodušené vysvětlení problematiky.<

 

Co všechno lze považovat za uměle osvětlenou reklamní plochu:

  • reklamní panely a poutače
  • navigační tabule
  • informační štít na obchodech
  • billboardy, midiboardy atd.

 

Proč a komu by mohlo umělé osvětlení vadit?

Mnohé reklamní plochy jsou umístěny na ožehavých místech – třeba podél komunikací, na budovách, v odpočinkových areálech… a tam může v nočních hodinách přílišná intenzita osvětlení lidem (i zvířatům) vysloveně vadit. Kolem komunikací by mohl být přílišný jas vysloveně nebezpečný, na budovách a v blízkosti domů zase může rušit obyvatele při spánku. Stavební úřady tak vcelku pochopitelně a správně zvyšují nároky na světelně-technické parametry reklamních ploch.

Trocha předpisů pro orientaci v problematice

Zmiňované parametry jsou součástí normy ČSN EN 12464-2 Osvětlení venkovních pracovišť. Normu zajímá osvětlenost (tj. kolik světelného toku dopadá na reklamní plochu) a jas (tj. kolik světelného toku vyzařuje z určité plochy do určitého úhlu prostoru).

Norma vyžaduje odlišně přísné parametry pro různá prostředí:

  • velmi tmavé oblasti – národní parky, chráněná území…
  • málo světlé oblasti – průmyslové, obytné venkovské oblasti…
  • středně světlé oblasti – průmyslová a obytná předměstí
  • velmi světlé oblasti – městská centra, obchodní zóny

 

Světelné znečištění, metla současnosti

Když už se zabýváme měřením osvětlení reklamních ploch, zmíníme pojem světelný smog, nebo také světelné znečištění. Je to podobné jako smogové znečištění, jen tady jde o rušivé osvětlení noční oblohy způsobené lidmi. Největší světelné znečištění přirozeně panuje nad městy a v jejich okolí, nejmenší na horách a samotách. Světelný smog ruší nejen zvířata, ale i lidi (a speciálně astronomy, kteří na takových místech mohou zapomenout na jakákoli pozorování). Osvětlované reklamní plochy ke světelnému znečištění také přispívají.

Uměle osvětlované plochy

Světelný paprsek dopadá na reklamní plochu. Problém: světlo přesahující mimo reklamu do prostoru kolem.

Zářící plochy

Jas vychází z celé reklamní plochy. Problém: blikající obrazovky nejvíc ruší pokojný spánek obyvatel.

 

Přátelské doporučení pro vaši reklamní plochu

Plánujete umístění reklamní plochy osvícené po dobu nočních hodin? Výpočet osvětlení a správné parametry pečlivě zvažte už ve fázi přípravy. Dodatečné úpravy již instalované propagační plochy na základě stížností frustrovaných spoluobčanů by se vám mohlo nepěkně prodražit.

 

Svěřte své světlo profíkům, netrapte se s měřením osvětlení sami.

20.11.2017