Jak rozzářit galerii, aby návštěvníkům zářily oči

ikona posuvnik galerie-fb_1170x330_acf_cropped

Vejdete takhle v sobotu odpoledne do galerie nakrmit svou duši a potěšit oko trochou umění. Jenže vás přivítá navztekané bručení zářivek, z nichž tu a tam některá hororově bliká. Plátna obrazů a skla vitrín se lesknou a abyste něco viděli, musíte dlouho hledat úhel, který vám to dovolí? Ne, tak takto se umění neoslavuje. Takto se umění pohřbívá. Copak to nejde jinak? Pomůže správný výpočet osvětlení.

 

Tento článek je primárně určen laické veřejnosti pro zjednodušené vysvětlení problematiky.<

 

Výpočet osvětlení zajistí umění v nejlepším světle

Jde to. Problém často tkví v tom, že majitel či správce galerijního objektu se právem obává, aby exponáty neutrpěly světelné škody. Opravdu totiž platí: čím víc světla, tím víc hrozí poškození objektů.

Nejvíc by nevhodné světlo mohlo ublížit obrazům, ale v bezpečí nejsou ani jiné umělecké předměty jako sochy, šperky, zbraně, oděvy, fauna…

O jaká potenciální poškození jde?

  • fotochemické (tj. blednutí – obrazových pláten, dokumentů, látek na kostýmech…)
  • fotomechanické (tj. nechtěné změny ve struktuře vystavovaných artefaktů)
  • termodynamické (vlivem dilatace materiálů)

Poškození světlem se bohužel nedá snížit na nulu. Lze však eliminovat energii, kterou vystavované předměty absorbují. K tomu je však nezbytné ovládat principy osvětlení a dodržet pár nezbytností jako:

  • eliminovat světelný tok dopadající na vystavované předměty
  • vyhnout se zdrojům světla s obsahem UV a IR (= infračerveného) záření
  • eliminovat oslnění a odrazy vystavovaných předmětů
  • použít tmavé pozadí (pro lepší viditelnost artefaktů při nízké intenzitě osvětlení)
  • zvolit svítidla s vyváženým spektrem záření

Nebojte se osvětlení s plnou parádou

Ke všem faktorům se přidávají ještě “světelné potřeby” ze strany návštěvníků. Například žluto-oranžová barva vydávané setmělými žárovkami znamená pro starší osoby obtížnější vidění (kvůli horšímu zaostřování očí ve srovnání s mladšími ročníky).

Potřeba je tedy profesionální návrh a výpočet osvětlení. Ten pohlídá kritické body jako oslnění, odlesky, rušivé odrazy… Bez toho by vystavované artefakty byly zkreslené, nebyly by vidět dostatečně nebo dokonce vůbec.

Lichotivě je nasvítit ale není tak snadné – pokud je zároveň chráníte před poškozením světlem. Citlivost na poškození je jiná u sbírky motýlů, jiné u galerie typu obrazárna a jiné nároky mají veteráni. Každá kategorie artefaktů má výrazně jiné nároky a dle toho je třeba zvolit intenzitu osvětlení.

K tomu volba nejvhodnějších svítidel, která umožňují ovlivňovat vlastnosti světla – právě intenzitu apod. Měla by rozhodně umět věci jako stmívání, mít změkčující čočky, clonicí klapky, konverzní filtry pro úpravu barevné teploty světla, protioslňovací komínek…

Jako zdroje se hodí např. halogenové žárovky a svítivé diody. Čím větší prostor, tím víc se hodí pod strop umístit lišty umožňující variabilní rozmístění svítidel.

 

Ať už je vaše galerie maličká nadšenecká záležitost nebo obří prostor vysloužilé továrny, vystavovaní krasavci si zaslouží správné řešení, které je světu ukáže v nejlepším světle. Nevíte-li si rady, odborníci potřebné znalosti fyziky a světelné know-how vašim výstavám dodají.

 

06.04.2018